≡ Menu

10 kawasan pelik dan aneh di dunia

Sesungguhnya Allah Taala telah menjadikan dunia ini sebagain bukti kewujudanNya. Dalam Al-Quran, Allah Taala telah berfirman:

“Dialah yang menjadikan segala yang di bumi untuk kamu dan Dia berkehendak menuju langit, lalu dijadikannya tujuh langit dan Dia Maha Mengetahui segala sesuatu”.
( al-Baqarah 2 : 29 )

Dunia ini telah Allah Taala jadikan sebagai bukti bahawa kewujudanNya. Keindahan alam semulajadi ini menjadi bukti bahawa Allah Taala adalah Tuhan Yang Maha Esa. Akan tetapi,masih ada manusia yang buta agama.

Luasnya bumi ini sehingga terdapat pelbagai tempat yang aneh dan menarik. Pelbagai tempat yang menarik sering menjadi tempat tumpuan perlancongan.Terdapat beberapa tempat yang dikategorikan sebagai aneh di dunia ini.

1- Air terjun Guaira, Sempadan Brazil-Paraguay

Jika bercakap tentang air terjun, ramai yang mengatakan bahawa Air terjun Niagara adalah yang terbesar di dunia. Sebenarnya, fakta ini silap. Air terjun yang terbesar di dunia ialah Air Terjun Guaira. Ianya dikatakan air tejun yang terbesar di dunia dengan kira-kira 1750000 isipadu air mengalir setiap detik berbanding Air Terjun Niagara yang mengalirkan kira-kira 70000 isipadu per detik. Air Terjun Guaira terletak di sempadan Brazil-Paraguay yang dikenali dengan nama sungai Parana. Pada tahun 1982, Air Terjun Guaira telah menjadi empangan kedua yang terbesar di dunia dalam menghasilkan elektrik yang dikenali dengan nama Itaipu Dam selepas Gorges Gam. EmpanganItaipu Dam ini menghasilkan kira-kira 90 peratus elektrik ke Paraguay, dan 19 peratus ke Brazil.

2-Iceberg B-15, Antartika

Antartika sememangnya terkenal dengan kesejukannya. Di Antartika, gunung ais B-15 merupakan duning ais yang terbesar telah dicatatkan di dalam sejarah. Dengan keluasan yang mencapai 3100 km, ianya menjadikan keluasannya lebih luas dari Pulau Jamaica. Gunung Ais B-15 terjadi hasil daripada pepecahan Ross Ice Shelf pada Mac 2000. Pada tahun 2003, Gunung Ais B-15 pecah menjadi beberapa potongan ais dan salah satu darinya hanyut ke utara dan akhirnya hancur di dalam glasier dan dikatakan bongkah ais yang hanyut itu mencapai 8 km. Perkara ini mengakibatkan perubahan besar pada peta Antartika. Sebahagiannya hanyut ke pantai dan pada tahun 2006, ribut taufan telah melanda di Alaska selama 6 hari menyebabkan angin laut yang bertiup mencencah kelajuan 13.5 km. Setelah hampir satu dekad, pecahan-pecahan ais menjadi semakin banyak dan masih belum cair keseluruhannya.

3-Tasik Don Juan, Antartika

Kalau sebut tempat paling masin di dunia ini, ramai yang akan mengatakan Laut Mati adalah tempat yang paling masin. Sebenarnya, tempat yang paling masin bukanlah Laut Mati,tetapi tempat yang paling masin dan tinggi kandungan garamnya ialah Tasik Don Juan di Antartika. Laut Mati mengandungi garam yang sesuai untuk terapi kesihatan tetapi kemasinan dan ketinggian garam di Tasik Don Juan berbanding Laut Mati ialah 8 kali ganda. Jika dibandingkan dengan laut biasa, kemasinan Tasik Don Juan ini ialah 18 kali ganda lebih masin.

Tasik ini ditemui oleh Lt Don ROe dan Lt John Hickey pada tahun 1961 ketika mereka berdua membuat penelitian di Antartika. Nama Tasik Don Juan diambil dari nama mereka berdua. Suhu tasik ini seperti kawasan biasa di Antartika, iaitu -30 darjah celcius. Namun, ianya tidak pernah membeku seperti tempat lain di Antartika kerana kandungan garamnya yang tinggi.

4-Rotorua, New Zealand

Rotorua merupan sebuah kota di selatan tasik yang sama namanya di Teluk Plenty, di sebuah kepulauan di utara New Zealand. Keunikan kawasan ini ialah terdapat banyak kolam air panas, terutama di Pohutu Geyser di Whakarewarewa. Selain itu, terdapat juga kawasan-kawasan lumpur mendidih. Kawasan ini menjadi unik sehingga banyak pelancong datang melawat kawasan ini.

5-83-42, Kutub Utara

Kawasan 83-42 ini dipercayai merupakan hanya satu-satunya kawasan tanah di Kutub Utara. Keluasannya hanyalah 35mx15m dan mempunyai ketinggian kira-kira 4 m. Jika dilihat dari atas, ianya ibarat sebidang tanah yang dikelilingi bongkah-bongkah ais. Keunikannya,ketika Kutub Utara diliputi ais, tanah ini langsung tidak kelihatan. Kawasan ini ditemui ketika tahun 1998.

6-Socotra, Yaman

Socotra merupakan kawasan yang paling aneh di dunia. Bermula dari bentuk pokok yang merupai sarang makhluk asing a.k.a alien. Kawasan ini sangat kering berbanding yang lain. Oleh kerana keunikannya, tanamannya dikenali dengan nama yang cukup aneh, iaitu Dragon’s Blood Tree atau Pokok Darah Naga. Bentuknya sangar pelik iaitu hampir menyerupai seperti piring. Socotra juga merupakan antara kawasan yang menjadi Warisan Peninggalan Dunia.

7-The Great Dune of Pyla, Perancis

seperti yang kita maklumkan bahawa di Eropah, tidak terdapat gurun, tetapi hanya terdapat bukit pasir yang biasa sahaja. Sebenarnya, tanggapan ini salah. Di Eropah, terdapat bukit pasir yang sangat unik yang dikenali dengan nama The Great Dune Of Pyla. Ianya mempunyai kepanjangan sepanjang 3 km, dan lebarnya pula 500 m, dan 100 m ketinggiannya. Bukit pasir ini sangat cura, dan sebahagiannya mengadap hutan. Kawasan ini terkenal dengan aktiviti paragliding. Selain keunikan bukit pasir, ianya juga memiliki pemandangan yang indah. Dari atas bukit itu, kita boleh melinat akan laut dan hutan. Ianya boleh dilihat dari jauh kerana ketinggiannya lebih tinggi dari pokok di hutan.
8-Kawah Meteor, Amerika syarikat

Kawah ini terbentuk hasil daripada hentaman meteor yang dikatakan berlaku kira-kira 50000 tahun lalu pada zaman Pleistonace. Ianya terletak kira-kira 69 km timur Flagstaff, berhampiran dengan Winslow di Gurun Utara Arizona. Pada zaman dahulu, ianya merupakan sebuah padang yang luas dan hutan yang dihuni oleh gajah mammoth, dan pelbagai haiwan lain. Kemudian dihemtam oleh meteor yang mengandungi besi nikel. Hentaman itu membuat kawah seluas 50 meter.

9-Gunung Roraima, Venezuela, Brazil, Guyan

Gunung Roraima ini berbeza dari guning-gung yang lain. Gunung batu ini unik kerana bentuknya seperti meja yang berada di awan. Ketinggiannya pula mencecah 400m. Salah satu cara untuk mencapai puncak ini ialah menggunakan tangga yang dibuat oleh kerajaan Venezuela. Cara yang lain tidak digalakkan kerana kebiasaannya dilakukan oleh pemanjant gunung. Disana, hujan hampir turun setiap hari. Pelbagai tanaman dterdapat di atasnya.

10- Pintu ke neraka, Turkmenistan

Kawasan ini dinamakan Pintu Neraka kerana kawahnya selebar 70 m itu sentiasa mengeluarkan api sejak 35 tahun yang lalu. Pada tahun 1971, sekumpulan ahli geologi pergi ke kawasan itu untuk mencari gas. Namun apa yang berlaku ialah semburan api keluar secara terus menerus dan membakar segala peralatan mereka. Sejak dari itu, para geologi tidak berani turun ke kawasan itu.

Dunia Maklumat

jobs from - my.neuvoo.com   bunting-murah

Incoming search terms:

benda ajaib di dunia,benda pelik,cerita pelik tapi benar di seluruh dunia,benda pelik di dunia,pelik dan ajaib,cerita pelik,tempat paling pelik di dunia,pelik tapi benar di dunia,kisah pelik,perkara pelik di dunia,benda ajaib,perkara pelik,gambar pelik,benda paling pelik di dunia,kisah ajaib dunia,berita pelik,pelik tapi benar di indonesia,haiwan pelik,kisah benar tapi pelik,kejadian pelik,pelik tapi benar di malaysia,gambar pelik dan aneh,tempat pelik di dunia,dunia pelik,perkara ajaib di dunia,binatang pelik,benda ajaib di langit,kisah pelik dunia,7 benda ajaib di dunia,kisah pelik di dunia,perkara aneh di dunia,perkara aneh,tujuh benda ajaib dunia,cerita ajaib di seluruh dunia,haiwan pelik di dunia,haiwan aneh,ajaib dan pelik,100 kejadian aneh di dunia,gambar haiwan pelik tapi benar,kisah pelik tapi benar di dunia,perkara paling pelik di dunia,benda ajaib dunia,gambar haiwan pelik,10 benda pelik di dunia,gambar pelik di dunia,Sejarah pelik,tempat pelik,kejadian pelik di dunia,benda ganjil di dunia,Perkara pelik tapi benar,gambar pelik dan ajaib,binatang pelik di dunia,gambar pelik tapi benar di dunia,berita pelik seluruh dunia,cerita pelik dunia,benda pelik di malaysia,tempat aneh di dunia,pelik dan aneh,aneh dan pelik,haiwan pelik di malaysia,haiwan terbesar di dunia,benda pelik tapi benar,tempat paling aneh di dunia,perkara ajaib,gambar pelik seluruh dunia,dunia ajaib,kisah pelik seluruh dunia,benda ganjil,benda yang pelik di dunia,perkara pelik dalam dunia,kejadian aneh di malaysia,cerita pelik di dunia,10 benda ajaib di dunia,pokok ajaib di dunia,haiwan misteri,benda2 ajaib di dunia,gambar aneh dan ajaib,pelik,gambar aneh dan pelik,cerita pelik dan ajaib,tempat terpelik di dunia,kejadian aneh dan pelik,gambar pelik tapi benar di malaysia,benda terpelik di dunia,gambar pelik tapi benar,gambar benda pelik,benda paling ajaib di dunia,cerita paling pelik tapi benar,kisah ganjil,haiwan paling besar di dunia,haiwan paling pelik di dunia,pelik tapi benar terbaru,fakta pelik dunia,kisah benar dunia,foto pelik,kejadian pelik tapi benar,gambar pelik dan misteri,manusia pelik dan ajaib,kisah pelik dan aneh,cerita pelik tapi benar,pelik dan misteri,pelik dan ajaib allah,haiwan ganjil,benda benda pelik,tujuh benda ajaib di dunia,tasik terdalam di malaysia,manusia pelik dan ganjil,benda pelik didunia,cerita pelik dan aneh,gambar paling pelik di dunia,benda aneh di dunia,dunia ganjil,perkara pelik di malaysia,kisah pelik tapi benar,peristiwa pelik,ajaib dunia,tempat menarik di dunia,tasik dalam laut,perkara aneh dan pelik,perkara misteri di dunia,benda paling pelik,perkara menarik di dunia,kisah menarik dan pelik,cerita pelik di malaysia,Gambar binatang pelik,pokok aneh dan pelik,Binatang ganjil,batu pelik,cerita pelik seluruh dunia,benda pelik dan ajaib,benda pelik yang berlaku di dunia,negara pelik,bende pelik dalam dunia,benda yang pelik,benda2 pelik,pulau pelik,blog pelik,benda benda pelik yang pernah dilihat di langit,perkara ajaib dunia,gambar2 pelik,Laut pelik,gambar haiwan pelik di dunia,benda pelik dunia,makhluk pelik,pelik di dunia,haiwan terpelik di dunia,haiwan pelik tapi benar,kisah benar di dunia,benda benda pelik di dunia,pelik tapi benar di sarawak,kejadian pelik dunia,perkara ganjil di dunia,benda pelik tapi benar di dunia,perkara ajaib dalam dunia,pokok pelik,orang pelik,benda pelik dalam dunia,misteri pelik,perkara pelik yang berlaku di dunia,koleksi kisah pelik tapi benar,cerita ganjil,7 perkara ajaib di dunia,berita ganjil dunia,berita pelik 2016,benda ajaib didunia,fakta pelik,pekara pelik,aneh tapi benar di dunia,kisah pelik di malaysia,http//:benda-benda pelik d dunia,gambar ganjil,perkara ANEH TERKINI,perkara yang pelik,berita pelik dunia,tempat paling cantik di dunia,tasik paling dalam di dunia,21 benda ajaib di dunia,aneh tapi pelik,cerita cerita pelik,pokok aneh di dunia,perkara2 perkara ajaib di dunia,cerita pelik tapi benar terbaru,pelik dan ajaib tapi benar,mitos pelik,perkara yang paling pelik berlaku di malaysia,kisah pel,perkara pelik dunia,perkara unik di dunia,cerita pelik tapi betul dunia,benda yg ajaib dan aneh,Senarai tempat yang misteri dan belum diterokai,pokok paling pelik,Tempat pelancongan paling misteri dan ganjil di dunia,tasik anih,Tempat pelik tapi benar di dunia,kejadian pelik seram dunia benar,mahluk paling di geruni di dunia,kawasan yang aneh di dunia,kisah sejarah pelik,pemandangan yang pelik,pelik aneh,ajaib tapi benar,kejadian aneh yang berlaku di dunia,kisah aneh tapi benar,laut paling dalam di malaysia,lautan paling masin,bende aneh,perkara yg ajaip,bendayg ajib dlm dunia,foto kawasan aneh,10 tempat rahsia di dunia melayu,perkara paling seram di dunia,berita pelik malaysia,binatang dan benda aneh,foto2 pelik,foto tempat aneh tapi wujud,perkara pelik dan ajaib di dunia,cerita aneh dan pelik,10 tempat terpelik di dunia,perkara aneh berlaku di dunia,Perkara yg unik aneh dan ajaib didunia,perkara2 yg pelik,perkara pelik di indonesia,10 haiwan pelik di dunia,10 benda paling pelik di dunia,negara paling ganjil,pelik tapi ajaib,negara paling pelik,Lukisan pemandangan tasik,Pelik dan seram,10 benda yang paling ajaib di d,Perkara2 ajaib didunia,Makhluk Pelik Tapi Benar,Perkara terunik di dunia,misteri /pelik aneh dunia terkini,perkara perkara pelik,misteri dunia melayu,perkara perkara ajaib,makhluk pelik di malaysia,perkara2 ajaib,misteri aneh dibumi,perkara pelik dan ajaib di malaysia,pekara ajaib di dunia,pelik tapi benar di dunia 2016,perkara ganjil dialam nyata,perkara ganjil,8 perkara pelik di dunia,peristiwa berlaku di dunia,7 ajaib di dunia,perkara 2 ajaib didunia,7 dunia pelik,perjumpaan pelik,peristiwa pelik terkini,air pelik,pelik tapi aneh dunia,pekara paling misterius,10 haiwan terbesar di dunia yg masih wujud,perkara pelik berlaku di malaysia,ajaib pelik seram benar,ajaib dunia 7,10 perkara pelik di dunia,perkara paling pelik,pelik pelik di dunia,perkara mistik didunia,perkara misteri di malaysia,penda paling aneh di dunia,benda pelik dan ajaib di dunia,gambar pelik sedunia,gambar pelik dalam laut,gambar makhluk pelik tapi benar,gambar laut pelik ciptaan tuhan,gambar ikan pelik,Berita pelik didunia,Gambar haiwan aneh,gambar benda ajaib di dunia,gambar ajaib ganjil/,benda yang pelik wujud di dunia,gambar pelil tapi benar,haiwan pelik di bumi,haiwan pelik dan ganjil,benda pelik di air,benda yang biasa di buat ganjil yang berlaku di luar negara,Gunung pelik,Ganjil benar pelik dunia alam semestar,gambr pelik2 search,gambar2 pelik di dunia,gambar terpelik di dunia,foto tumbuhan aneh dan pelik,foto pelik dan unik tapi cantik,Cerita tasik aneh di indonesia,cerita pelik tpi benar,Cerita pelik terjadi tapi betul berlaku,cerita aneh malaysia,cerita pelik pelik di dunia,Cerita benda pelik,cerita pelik di seluruh negara,Cerita dunia pelik dan aneh,cerita dunia pelik dan misteri,cerita yang pelik-pelik,ciptaan pelik,10 benda ajaib,binatang pelik didunia,cerita ganjil tapi bensr,fakta menarik dunia pelik,dunia yang pelik wujud,dunia pelik dan aneh,bloge berita pelik,Bumi semulajadi kat indon,contoh hidupan laut yang unik dan jarang dijumpai,Cerita misteri di dunia,lukisan empangan air,kisah paling pelik diseluruh dunia com,kisah paling p,kisah misteri dunia makhluk asing-bahasa malaysia,kisah misteri didunia bahasa malaysia,kisah menarik di dunia,kisah makhluk pelik di dunia,kisah kusah pelik dunia,kisah kewujudan makluk aneh seluruh dunia-versi bahasa malaysia,kisah haiwan misteri,kisah pelik amerika,kisah pelik dan misteri di dunia,kawasan pelik,Koleksi kisah aneh,kisah yang ganjil,kisah tempat2 menarik tp pelik,anything,kisah pelik sepanjang zaman,Apa yang pelik,barang paling pelik,barang pelik,benda ajiab di dunia,kisah dunia misteri-versi bahasa melayu,kejadian misteri didunia bahasa malaysia,Kejadian aneh pelik benar,benda pelik 2017,kejadian allah yang pelik,kawasan pelik di dunia,kaum yang pelik di dunia,kaum pelik,IMEJ taufan PALING GANAS,haiwan yang paling aneh,kejadian pelik berlaku di dunia,kejadian pelik manusia jumpa duit,kisah cerita ajaib d dunia,benda aneh dan pelik 2000,kisah benar haiwan misteri,foto benda ajaib di dunia,kisah benar binatang pelik dunia,kisah aneh di sarawak,kisah aj,benda benda ajaib di,Kejadian pelik seram benar dunia,haiwan pulau misteri di dunia,tempat unik dan pelik,tempat yang pelik di dunia,top 10 perkara misteri,Tiada yg pelik di dunia ni terbaru,terpelik didunia,tempat pelik didunia,pokok paling aneh di neraka,pokok pelik dalam hutan,sejarah pelik tapi benar,senarai nama tasik yang unik dan jarang,tasik aneh,pokok aneh di bumi,tempat paling pelik didunia,tempat paling pelik purba dan berbahaya,wajah pelik
{ 16 comments… add one }
  • Iesya Dyana 31/05/2015, 11:51 am

    Ape bendenya yang pelik????

    Air Terjun x pelik.. (Mungkin ia slh anggap ke apa ke)
    Antartika x pelik.. Apa yang pelik tentang keluasan negara?
    Tasik x pelik.. Ia lihat begitu kerana putaran angin yang kuat
    Tanah? Mengapa dengan tanah? Mengapa? Kerana ia tidak ditutupi salji? HAH! Tolonglah!!
    Pokok bukan aneh… Pokok bukan sarang makhluk asing.. Ia hanya dibentuk seperti itu kerana Allah yang membuat bentuknya seperti itu..
    Pantai juga tidak aneh.. Walaupun pasirnya di tolak ke ATAS, masih tiada bukti yang ia aneh.. (Mungkin air laut terdapat bencana yang bahaya dan boleh menolak pasir ke atas?
    Kawah Meteor? amende la…. Ia hanya kerana tahi bintang yang terjatuh…
    Gunung Roraima di Venezuela, Brazil! Ia hanya tanah tinggi!! Fikirlah sikit!!
    Pintu ke Neraka? Fikir, fikir! Fikir!! Allah Maha Berkuasa tidak akan meletakkan Neraka Di SANA! Mengapa? Kerana ia panas dan terdapat api paling panas di dunia sbb itu kah kamu memanggilnya NERAKA?! Jangan nak mengarut!!!

    Dan aq nk tanya….. Kau tahu ke tak apa maksud “Pelik” dan “Ciptaan Allah”?

    Cuba fikir dulu!

    • zulaiqah 25/07/2015, 5:09 am

      Betul tu..

    • Ikhwan Danial 09/03/2016, 10:16 am

      Tahu la mnde ni semue ciptaan allah.tp jgnla emo sgt komen tu.atau ko ni sakit mental?

      • aiman hafizan 15/03/2016, 9:48 am

        janganlah nak Emo sangat . Dia hanya nak menerangkan fakta je. Kalau dia dah salah betulkan bukan memarahi lagi. Come on lah. Kita semua saudara.

    • grunge 18/04/2016, 10:05 pm

      Ntah pape ntah…rasenye budak pompuan ni yg plik..

    • Iwan 09/05/2016, 4:54 pm

      Haih..Apa yang nak marah sangat ni? Rilek la.. Pelik pulak aku tengok orang camni

    • helmi 14/01/2017, 11:10 am

      aku rasa ko yg pelik, pelik tapi benak…hahahahahaha…

    • sham 12/04/2017, 7:55 pm

      Yg paling pelik…perempuan yg emo tuu…hihi

  • SAKINAH 21/07/2016, 11:16 am

    SERIUS BUDAK IESYA NI YG PELIK, AKU RASA DIA PATUT ADA DALAM LIST PELIK NO.1 DUNIA. HAHAH. BENDA KECIK PUN NK EMO .. PERIOD KE KAK

  • jagungbakar 23/07/2016, 10:48 am

    budak iesya tu eksen sangat.kalau ko pandai sangat ko buat la blog sendiri dan entrikan cerita yg lagi pelik2 berserta bukti bergambar sekali.
    kita tunggu!

  • Mikailsoufi 24/07/2016, 4:20 pm

    Ooo xpa2.. Datang bulan tu.. Theee hehe.

  • Farhan 25/11/2016, 2:51 pm

    Haha…lawak2

  • Kaki Kutux 10/01/2017, 9:22 am

    Kpala Otax Mek Iesya Tuu Yg Pelik..
    Mu Tengok Je Dia Gitu Tuu,
    Iesya Tuu Bodoh Tau…
    Aduiii Laa.. Mgkin Engkau Kne Study Byk Lg Tentng Mnusia Di Beri Akal Fikiran Utk Apa..

  • helmi 14/01/2017, 11:07 am

    dahh…xpayah nk kondem org sgt, tgk diri sndiri tu dlu, paham x!!!!

  • misz fyla 25/02/2017, 3:30 am

    sama2 la kita mencari ilmu..kongsi ilmu xkan lokek kebijaksanaan kita.. menuntut ilmu dituntut agama..
    #sabarituindah 🙂

  • Pengomen X Pelik 31/08/2017, 4:39 pm

    Pelik la komen2 sini

Leave a Comment