≡ Menu

10 kawasan pelik dan aneh di dunia

Sesungguhnya Allah Taala telah menjadikan dunia ini sebagain bukti kewujudanNya. Dalam Al-Quran, Allah Taala telah berfirman:

“Dialah yang menjadikan segala yang di bumi untuk kamu dan Dia berkehendak menuju langit, lalu dijadikannya tujuh langit dan Dia Maha Mengetahui segala sesuatu”.
( al-Baqarah 2 : 29 )

Dunia ini telah Allah Taala jadikan sebagai bukti bahawa kewujudanNya. Keindahan alam semulajadi ini menjadi bukti bahawa Allah Taala adalah Tuhan Yang Maha Esa. Akan tetapi,masih ada manusia yang buta agama.

Luasnya bumi ini sehingga terdapat pelbagai tempat yang aneh dan menarik. Pelbagai tempat yang menarik sering menjadi tempat tumpuan perlancongan.Terdapat beberapa tempat yang dikategorikan sebagai aneh di dunia ini.

1- Air terjun Guaira, Sempadan Brazil-Paraguay

Jika bercakap tentang air terjun, ramai yang mengatakan bahawa Air terjun Niagara adalah yang terbesar di dunia. Sebenarnya, fakta ini silap. Air terjun yang terbesar di dunia ialah Air Terjun Guaira. Ianya dikatakan air tejun yang terbesar di dunia dengan kira-kira 1750000 isipadu air mengalir setiap detik berbanding Air Terjun Niagara yang mengalirkan kira-kira 70000 isipadu per detik. Air Terjun Guaira terletak di sempadan Brazil-Paraguay yang dikenali dengan nama sungai Parana. Pada tahun 1982, Air Terjun Guaira telah menjadi empangan kedua yang terbesar di dunia dalam menghasilkan elektrik yang dikenali dengan nama Itaipu Dam selepas Gorges Gam. EmpanganItaipu Dam ini menghasilkan kira-kira 90 peratus elektrik ke Paraguay, dan 19 peratus ke Brazil.

2-Iceberg B-15, Antartika

Antartika sememangnya terkenal dengan kesejukannya. Di Antartika, gunung ais B-15 merupakan duning ais yang terbesar telah dicatatkan di dalam sejarah. Dengan keluasan yang mencapai 3100 km, ianya menjadikan keluasannya lebih luas dari Pulau Jamaica. Gunung Ais B-15 terjadi hasil daripada pepecahan Ross Ice Shelf pada Mac 2000. Pada tahun 2003, Gunung Ais B-15 pecah menjadi beberapa potongan ais dan salah satu darinya hanyut ke utara dan akhirnya hancur di dalam glasier dan dikatakan bongkah ais yang hanyut itu mencapai 8 km. Perkara ini mengakibatkan perubahan besar pada peta Antartika. Sebahagiannya hanyut ke pantai dan pada tahun 2006, ribut taufan telah melanda di Alaska selama 6 hari menyebabkan angin laut yang bertiup mencencah kelajuan 13.5 km. Setelah hampir satu dekad, pecahan-pecahan ais menjadi semakin banyak dan masih belum cair keseluruhannya.

3-Tasik Don Juan, Antartika

Kalau sebut tempat paling masin di dunia ini, ramai yang akan mengatakan Laut Mati adalah tempat yang paling masin. Sebenarnya, tempat yang paling masin bukanlah Laut Mati,tetapi tempat yang paling masin dan tinggi kandungan garamnya ialah Tasik Don Juan di Antartika. Laut Mati mengandungi garam yang sesuai untuk terapi kesihatan tetapi kemasinan dan ketinggian garam di Tasik Don Juan berbanding Laut Mati ialah 8 kali ganda. Jika dibandingkan dengan laut biasa, kemasinan Tasik Don Juan ini ialah 18 kali ganda lebih masin.

Tasik ini ditemui oleh Lt Don ROe dan Lt John Hickey pada tahun 1961 ketika mereka berdua membuat penelitian di Antartika. Nama Tasik Don Juan diambil dari nama mereka berdua. Suhu tasik ini seperti kawasan biasa di Antartika, iaitu -30 darjah celcius. Namun, ianya tidak pernah membeku seperti tempat lain di Antartika kerana kandungan garamnya yang tinggi.

4-Rotorua, New Zealand

Rotorua merupan sebuah kota di selatan tasik yang sama namanya di Teluk Plenty, di sebuah kepulauan di utara New Zealand. Keunikan kawasan ini ialah terdapat banyak kolam air panas, terutama di Pohutu Geyser di Whakarewarewa. Selain itu, terdapat juga kawasan-kawasan lumpur mendidih. Kawasan ini menjadi unik sehingga banyak pelancong datang melawat kawasan ini.

5-83-42, Kutub Utara

Kawasan 83-42 ini dipercayai merupakan hanya satu-satunya kawasan tanah di Kutub Utara. Keluasannya hanyalah 35mx15m dan mempunyai ketinggian kira-kira 4 m. Jika dilihat dari atas, ianya ibarat sebidang tanah yang dikelilingi bongkah-bongkah ais. Keunikannya,ketika Kutub Utara diliputi ais, tanah ini langsung tidak kelihatan. Kawasan ini ditemui ketika tahun 1998.

6-Socotra, Yaman

Socotra merupakan kawasan yang paling aneh di dunia. Bermula dari bentuk pokok yang merupai sarang makhluk asing a.k.a alien. Kawasan ini sangat kering berbanding yang lain. Oleh kerana keunikannya, tanamannya dikenali dengan nama yang cukup aneh, iaitu Dragon’s Blood Tree atau Pokok Darah Naga. Bentuknya sangar pelik iaitu hampir menyerupai seperti piring. Socotra juga merupakan antara kawasan yang menjadi Warisan Peninggalan Dunia.

7-The Great Dune of Pyla, Perancis

seperti yang kita maklumkan bahawa di Eropah, tidak terdapat gurun, tetapi hanya terdapat bukit pasir yang biasa sahaja. Sebenarnya, tanggapan ini salah. Di Eropah, terdapat bukit pasir yang sangat unik yang dikenali dengan nama The Great Dune Of Pyla. Ianya mempunyai kepanjangan sepanjang 3 km, dan lebarnya pula 500 m, dan 100 m ketinggiannya. Bukit pasir ini sangat cura, dan sebahagiannya mengadap hutan. Kawasan ini terkenal dengan aktiviti paragliding. Selain keunikan bukit pasir, ianya juga memiliki pemandangan yang indah. Dari atas bukit itu, kita boleh melinat akan laut dan hutan. Ianya boleh dilihat dari jauh kerana ketinggiannya lebih tinggi dari pokok di hutan.
8-Kawah Meteor, Amerika syarikat

Kawah ini terbentuk hasil daripada hentaman meteor yang dikatakan berlaku kira-kira 50000 tahun lalu pada zaman Pleistonace. Ianya terletak kira-kira 69 km timur Flagstaff, berhampiran dengan Winslow di Gurun Utara Arizona. Pada zaman dahulu, ianya merupakan sebuah padang yang luas dan hutan yang dihuni oleh gajah mammoth, dan pelbagai haiwan lain. Kemudian dihemtam oleh meteor yang mengandungi besi nikel. Hentaman itu membuat kawah seluas 50 meter.

9-Gunung Roraima, Venezuela, Brazil, Guyan

Gunung Roraima ini berbeza dari guning-gung yang lain. Gunung batu ini unik kerana bentuknya seperti meja yang berada di awan. Ketinggiannya pula mencecah 400m. Salah satu cara untuk mencapai puncak ini ialah menggunakan tangga yang dibuat oleh kerajaan Venezuela. Cara yang lain tidak digalakkan kerana kebiasaannya dilakukan oleh pemanjant gunung. Disana, hujan hampir turun setiap hari. Pelbagai tanaman dterdapat di atasnya.

10- Pintu ke neraka, Turkmenistan

Kawasan ini dinamakan Pintu Neraka kerana kawahnya selebar 70 m itu sentiasa mengeluarkan api sejak 35 tahun yang lalu. Pada tahun 1971, sekumpulan ahli geologi pergi ke kawasan itu untuk mencari gas. Namun apa yang berlaku ialah semburan api keluar secara terus menerus dan membakar segala peralatan mereka. Sejak dari itu, para geologi tidak berani turun ke kawasan itu.

Dunia Maklumat

jobs from - my.neuvoo.com   bunting-murah

Incoming search terms:

benda ajaib di dunia,benda pelik,cerita pelik tapi benar di seluruh dunia,pelik dan ajaib,benda pelik di dunia,cerita pelik,tempat paling pelik di dunia,pelik tapi benar di dunia,kisah pelik,perkara pelik di dunia,benda ajaib,perkara pelik,benda paling pelik di dunia,berita pelik,gambar pelik,kisah ajaib dunia,pelik tapi benar di indonesia,haiwan pelik,tempat pelik di dunia,pelik tapi benar di malaysia,kisah benar tapi pelik,kejadian pelik,gambar pelik dan aneh,benda ajaib di langit,dunia pelik,perkara ajaib di dunia,binatang pelik,kisah pelik dunia,kisah pelik di dunia,7 benda ajaib di dunia,perkara aneh di dunia,perkara aneh,cerita ajaib di seluruh dunia,tujuh benda ajaib dunia,haiwan pelik di dunia,haiwan aneh,ajaib dan pelik,100 kejadian aneh di dunia,gambar haiwan pelik tapi benar,benda ganjil di dunia,kisah pelik tapi benar di dunia,perkara paling pelik di dunia,benda ajaib dunia,Sejarah pelik,10 benda pelik di dunia,gambar haiwan pelik,gambar pelik di dunia,gambar pelik tapi benar di dunia,kejadian pelik di dunia,tempat pelik,Perkara pelik tapi benar,binatang pelik di dunia,gambar pelik dan ajaib,benda pelik di malaysia,tempat aneh di dunia,berita pelik seluruh dunia,cerita pelik dunia,pelik dan aneh,aneh dan pelik,haiwan pelik di malaysia,haiwan terbesar di dunia,benda pelik tapi benar,tempat paling aneh di dunia,gambar pelik seluruh dunia,perkara ajaib,dunia ajaib,kisah pelik seluruh dunia,perkara pelik dalam dunia,10 benda ajaib di dunia,kejadian aneh di malaysia,benda yang pelik di dunia,benda ganjil,gambar pelik tapi benar di malaysia,cerita pelik di dunia,pokok ajaib di dunia,haiwan misteri,gambar aneh dan ajaib,benda2 ajaib di dunia,tempat terpelik di dunia,cerita pelik dan ajaib,pelik,gambar aneh dan pelik,kejadian pelik tapi benar,kejadian aneh dan pelik,haiwan paling pelik di dunia,benda terpelik di dunia,benda paling ajaib di dunia,gambar benda pelik,gambar pelik tapi benar,kisah benar dunia,pelik tapi benar terbaru,fakta pelik dunia,haiwan paling besar di dunia,gambar pelik dan misteri,foto pelik,cerita paling pelik tapi benar,pelik dan misteri,kisah ganjil,benda aneh di dunia,manusia pelik dan ajaib,haiwan ganjil,cerita pelik tapi benar,kisah pelik dan aneh,tujuh benda ajaib di dunia,benda benda pelik,pelik dan ajaib allah,cerita pelik dan aneh,benda pelik didunia,manusia pelik dan ganjil,tasik terdalam di malaysia,gambar paling pelik di dunia,peristiwa pelik,perkara pelik di malaysia,blog pelik,dunia ganjil,perkara misteri di dunia,ajaib dunia,tempat menarik di dunia,kisah pelik tapi benar,perkara menarik di dunia,benda paling pelik,kisah menarik dan pelik,batu pelik,Gambar binatang pelik,tasik dalam laut,cerita pelik di malaysia,perkara aneh dan pelik,pokok aneh dan pelik,Binatang ganjil,benda yang pelik,cerita pelik seluruh dunia,benda pelik dan ajaib,bende pelik dalam dunia,benda2 pelik,negara pelik,pulau pelik,benda pelik yang berlaku di dunia,perkara pelik yang berlaku di dunia,Laut pelik,benda pelik dunia,kisah benar di dunia,gambar2 pelik,perkara ajaib dunia,benda benda pelik yang pernah dilihat di langit,pelik di dunia,makhluk pelik,haiwan terpelik di dunia,haiwan pelik tapi benar,gambar haiwan pelik di dunia,benda pelik tapi benar di dunia,perkara ganjil di dunia,misteri pelik,kejadian pelik dunia,pelik tapi benar di sarawak,pokok pelik,benda benda pelik di dunia,perkara ajaib dalam dunia,benda pelik dalam dunia,7 perkara ajaib di dunia,orang pelik,kisah pelik di malaysia,berita pelik dunia,koleksi kisah pelik tapi benar,cerita ganjil,berita pelik 2016,berita ganjil dunia,benda ajaib didunia,aneh tapi benar di dunia,pekara pelik,fakta pelik,perkara ANEH TERKINI,gambar ganjil,tasik paling dalam di dunia,perkara yang pelik,http//:benda-benda pelik d dunia,tempat paling cantik di dunia,Kaum manusia pelik,cerita yg paling pelik,7 benda ajaib didunia,ganjil tapi nyatah,kisah pelik berlaku di malaysia,Gunung pelik,pokok pelik di dunia,10 perkara ajaib di dunia,jenis- jenis pokok yg unik di dunia yg nyata,misteri seluruh dunia,alam pelik,kisah misteri dunia bahasa malaysia,tempat pelik dan misteri d dunia,tempat2 paling cantik dan ganjil d dunia,kisah pelik & unik,kewujudan yang pelik,yang pelik didunia,pelik tapi benar di srawak,pekara paling pelik,benda benda aneh dan ajaib,yang pelik di dunia,10 benda terseram di dunia,barang barang ajaib d dunia,10 perkara teraneh di dunia,7 perkara ajaib dunia,pelik terbaru,banda banda yang ganjil didunia,pokok terpelik di dunia,perkara pelik dunia,aneh pelik kejadian benar di dunia photo,perkara pelik yang ada di india,barang2 misteri aneh d jumpai ddunia,perkara-perkara aneh yang berlaku di dunia,batu batu pelik di dunia,cerita menarik malay,pokok yang aneh dan pelik,sejarah paling pelik di dunia,sejarah pelik tapi benar,sepuluh benda aneh di dunia,pokok ganjil,aneh pelik tapi benar,cerita aneh serata dunia,berita pelik 2017,gambar pelik paling pelik,gambar pelik2 tapi benar,gambar pelik2 terbaru,gambar pemandangan yang pelik,gambar pmandangan pelik,gambar sungai pelik di sarawak,gambar tempat yang aneh di dunia,gmbr haiwan yg aneh,Haiwan zaman batu,hutan yg belum diterokai di malaysia,kawasan paling aneh di dunia,gambar pelik aneh,gambar orang yang paling pelik di dunia,binatang ganjil alaska,bukit terpelik dan teraneh di dunij,cerita pelik melayu,cerita pelik tapi benar seluruh negara,blog kisah benar dunia,blog aneh pelik,dunia yang pelik,fakta pelik dunia 2017,foto banda pelik di dunia,foto benda ajaib dunia,foto makluk ganjil dan aneh,Fotobendaajaib,gambar dunia pelik hewan,benda pelik di langit,kejadian misteri aneh dan pelik,kisah-kisah ajaib di dunia,kisah2 pelik lg nyata dan gambar,makluk ganjil,manusia paling pelik di dunia,manusia pelik di dunia,misteri aneh di malaysia,misteri dunia pelik tapi benar,nama haiwan pelik,negara pelik di dunia,negara yang pelik,paling pelik di dunia,pelik dan aneh di malaysia,kisah pelik seram,benda paling pelik d dunia,benda paling pelik didunia,benda pelik di baru ditemui 2018 di sarawak,kejadian pelik di dunia com,kejadian pelik terbaru,benda pelik dalam lautan,kisah aneh di malaysia,kisah aneh serata dunia,kisah misteri seluruh dunia,benda pelik d dunia,kisah pelik aneh,kisah pelik dan ajaib,benda pelik berlaku di sarawak,kisah pelik di dunia com,pelik dan misteri di malaySia
{ 17 comments… add one }
  • Iesya Dyana 31/05/2015, 11:51 am

    Ape bendenya yang pelik????

    Air Terjun x pelik.. (Mungkin ia slh anggap ke apa ke)
    Antartika x pelik.. Apa yang pelik tentang keluasan negara?
    Tasik x pelik.. Ia lihat begitu kerana putaran angin yang kuat
    Tanah? Mengapa dengan tanah? Mengapa? Kerana ia tidak ditutupi salji? HAH! Tolonglah!!
    Pokok bukan aneh… Pokok bukan sarang makhluk asing.. Ia hanya dibentuk seperti itu kerana Allah yang membuat bentuknya seperti itu..
    Pantai juga tidak aneh.. Walaupun pasirnya di tolak ke ATAS, masih tiada bukti yang ia aneh.. (Mungkin air laut terdapat bencana yang bahaya dan boleh menolak pasir ke atas?
    Kawah Meteor? amende la…. Ia hanya kerana tahi bintang yang terjatuh…
    Gunung Roraima di Venezuela, Brazil! Ia hanya tanah tinggi!! Fikirlah sikit!!
    Pintu ke Neraka? Fikir, fikir! Fikir!! Allah Maha Berkuasa tidak akan meletakkan Neraka Di SANA! Mengapa? Kerana ia panas dan terdapat api paling panas di dunia sbb itu kah kamu memanggilnya NERAKA?! Jangan nak mengarut!!!

    Dan aq nk tanya….. Kau tahu ke tak apa maksud “Pelik” dan “Ciptaan Allah”?

    Cuba fikir dulu!

    • zulaiqah 25/07/2015, 5:09 am

      Betul tu..

    • Ikhwan Danial 09/03/2016, 10:16 am

      Tahu la mnde ni semue ciptaan allah.tp jgnla emo sgt komen tu.atau ko ni sakit mental?

      • aiman hafizan 15/03/2016, 9:48 am

        janganlah nak Emo sangat . Dia hanya nak menerangkan fakta je. Kalau dia dah salah betulkan bukan memarahi lagi. Come on lah. Kita semua saudara.

    • grunge 18/04/2016, 10:05 pm

      Ntah pape ntah…rasenye budak pompuan ni yg plik..

    • Iwan 09/05/2016, 4:54 pm

      Haih..Apa yang nak marah sangat ni? Rilek la.. Pelik pulak aku tengok orang camni

    • helmi 14/01/2017, 11:10 am

      aku rasa ko yg pelik, pelik tapi benak…hahahahahaha…

    • sham 12/04/2017, 7:55 pm

      Yg paling pelik…perempuan yg emo tuu…hihi

    • mmtzh._ 08/12/2017, 8:36 pm

      cik kak.. ianya sekadar nama.. yg ko nk emo ni dh knpe..

  • SAKINAH 21/07/2016, 11:16 am

    SERIUS BUDAK IESYA NI YG PELIK, AKU RASA DIA PATUT ADA DALAM LIST PELIK NO.1 DUNIA. HAHAH. BENDA KECIK PUN NK EMO .. PERIOD KE KAK

  • jagungbakar 23/07/2016, 10:48 am

    budak iesya tu eksen sangat.kalau ko pandai sangat ko buat la blog sendiri dan entrikan cerita yg lagi pelik2 berserta bukti bergambar sekali.
    kita tunggu!

  • Mikailsoufi 24/07/2016, 4:20 pm

    Ooo xpa2.. Datang bulan tu.. Theee hehe.

  • Farhan 25/11/2016, 2:51 pm

    Haha…lawak2

  • Kaki Kutux 10/01/2017, 9:22 am

    Kpala Otax Mek Iesya Tuu Yg Pelik..
    Mu Tengok Je Dia Gitu Tuu,
    Iesya Tuu Bodoh Tau…
    Aduiii Laa.. Mgkin Engkau Kne Study Byk Lg Tentng Mnusia Di Beri Akal Fikiran Utk Apa..

  • helmi 14/01/2017, 11:07 am

    dahh…xpayah nk kondem org sgt, tgk diri sndiri tu dlu, paham x!!!!

  • misz fyla 25/02/2017, 3:30 am

    sama2 la kita mencari ilmu..kongsi ilmu xkan lokek kebijaksanaan kita.. menuntut ilmu dituntut agama..
    #sabarituindah 🙂

  • Pengomen X Pelik 31/08/2017, 4:39 pm

    Pelik la komen2 sini

Cancel reply

Leave a Comment