≡ Menu

10 kawasan pelik dan aneh di dunia

Sesungguhnya Allah Taala telah menjadikan dunia ini sebagain bukti kewujudanNya. Dalam Al-Quran, Allah Taala telah berfirman:

“Dialah yang menjadikan segala yang di bumi untuk kamu dan Dia berkehendak menuju langit, lalu dijadikannya tujuh langit dan Dia Maha Mengetahui segala sesuatu”.
( al-Baqarah 2 : 29 )

Dunia ini telah Allah Taala jadikan sebagai bukti bahawa kewujudanNya. Keindahan alam semulajadi ini menjadi bukti bahawa Allah Taala adalah Tuhan Yang Maha Esa. Akan tetapi,masih ada manusia yang buta agama.

Luasnya bumi ini sehingga terdapat pelbagai tempat yang aneh dan menarik. Pelbagai tempat yang menarik sering menjadi tempat tumpuan perlancongan.Terdapat beberapa tempat yang dikategorikan sebagai aneh di dunia ini.

1- Air terjun Guaira, Sempadan Brazil-Paraguay

Jika bercakap tentang air terjun, ramai yang mengatakan bahawa Air terjun Niagara adalah yang terbesar di dunia. Sebenarnya, fakta ini silap. Air terjun yang terbesar di dunia ialah Air Terjun Guaira. Ianya dikatakan air tejun yang terbesar di dunia dengan kira-kira 1750000 isipadu air mengalir setiap detik berbanding Air Terjun Niagara yang mengalirkan kira-kira 70000 isipadu per detik. Air Terjun Guaira terletak di sempadan Brazil-Paraguay yang dikenali dengan nama sungai Parana. Pada tahun 1982, Air Terjun Guaira telah menjadi empangan kedua yang terbesar di dunia dalam menghasilkan elektrik yang dikenali dengan nama Itaipu Dam selepas Gorges Gam. EmpanganItaipu Dam ini menghasilkan kira-kira 90 peratus elektrik ke Paraguay, dan 19 peratus ke Brazil.

2-Iceberg B-15, Antartika

Antartika sememangnya terkenal dengan kesejukannya. Di Antartika, gunung ais B-15 merupakan duning ais yang terbesar telah dicatatkan di dalam sejarah. Dengan keluasan yang mencapai 3100 km, ianya menjadikan keluasannya lebih luas dari Pulau Jamaica. Gunung Ais B-15 terjadi hasil daripada pepecahan Ross Ice Shelf pada Mac 2000. Pada tahun 2003, Gunung Ais B-15 pecah menjadi beberapa potongan ais dan salah satu darinya hanyut ke utara dan akhirnya hancur di dalam glasier dan dikatakan bongkah ais yang hanyut itu mencapai 8 km. Perkara ini mengakibatkan perubahan besar pada peta Antartika. Sebahagiannya hanyut ke pantai dan pada tahun 2006, ribut taufan telah melanda di Alaska selama 6 hari menyebabkan angin laut yang bertiup mencencah kelajuan 13.5 km. Setelah hampir satu dekad, pecahan-pecahan ais menjadi semakin banyak dan masih belum cair keseluruhannya.

3-Tasik Don Juan, Antartika

Kalau sebut tempat paling masin di dunia ini, ramai yang akan mengatakan Laut Mati adalah tempat yang paling masin. Sebenarnya, tempat yang paling masin bukanlah Laut Mati,tetapi tempat yang paling masin dan tinggi kandungan garamnya ialah Tasik Don Juan di Antartika. Laut Mati mengandungi garam yang sesuai untuk terapi kesihatan tetapi kemasinan dan ketinggian garam di Tasik Don Juan berbanding Laut Mati ialah 8 kali ganda. Jika dibandingkan dengan laut biasa, kemasinan Tasik Don Juan ini ialah 18 kali ganda lebih masin.

Tasik ini ditemui oleh Lt Don ROe dan Lt John Hickey pada tahun 1961 ketika mereka berdua membuat penelitian di Antartika. Nama Tasik Don Juan diambil dari nama mereka berdua. Suhu tasik ini seperti kawasan biasa di Antartika, iaitu -30 darjah celcius. Namun, ianya tidak pernah membeku seperti tempat lain di Antartika kerana kandungan garamnya yang tinggi.

4-Rotorua, New Zealand

Rotorua merupan sebuah kota di selatan tasik yang sama namanya di Teluk Plenty, di sebuah kepulauan di utara New Zealand. Keunikan kawasan ini ialah terdapat banyak kolam air panas, terutama di Pohutu Geyser di Whakarewarewa. Selain itu, terdapat juga kawasan-kawasan lumpur mendidih. Kawasan ini menjadi unik sehingga banyak pelancong datang melawat kawasan ini.

5-83-42, Kutub Utara

Kawasan 83-42 ini dipercayai merupakan hanya satu-satunya kawasan tanah di Kutub Utara. Keluasannya hanyalah 35mx15m dan mempunyai ketinggian kira-kira 4 m. Jika dilihat dari atas, ianya ibarat sebidang tanah yang dikelilingi bongkah-bongkah ais. Keunikannya,ketika Kutub Utara diliputi ais, tanah ini langsung tidak kelihatan. Kawasan ini ditemui ketika tahun 1998.

6-Socotra, Yaman

Socotra merupakan kawasan yang paling aneh di dunia. Bermula dari bentuk pokok yang merupai sarang makhluk asing a.k.a alien. Kawasan ini sangat kering berbanding yang lain. Oleh kerana keunikannya, tanamannya dikenali dengan nama yang cukup aneh, iaitu Dragon’s Blood Tree atau Pokok Darah Naga. Bentuknya sangar pelik iaitu hampir menyerupai seperti piring. Socotra juga merupakan antara kawasan yang menjadi Warisan Peninggalan Dunia.

7-The Great Dune of Pyla, Perancis

seperti yang kita maklumkan bahawa di Eropah, tidak terdapat gurun, tetapi hanya terdapat bukit pasir yang biasa sahaja. Sebenarnya, tanggapan ini salah. Di Eropah, terdapat bukit pasir yang sangat unik yang dikenali dengan nama The Great Dune Of Pyla. Ianya mempunyai kepanjangan sepanjang 3 km, dan lebarnya pula 500 m, dan 100 m ketinggiannya. Bukit pasir ini sangat cura, dan sebahagiannya mengadap hutan. Kawasan ini terkenal dengan aktiviti paragliding. Selain keunikan bukit pasir, ianya juga memiliki pemandangan yang indah. Dari atas bukit itu, kita boleh melinat akan laut dan hutan. Ianya boleh dilihat dari jauh kerana ketinggiannya lebih tinggi dari pokok di hutan.
8-Kawah Meteor, Amerika syarikat

Kawah ini terbentuk hasil daripada hentaman meteor yang dikatakan berlaku kira-kira 50000 tahun lalu pada zaman Pleistonace. Ianya terletak kira-kira 69 km timur Flagstaff, berhampiran dengan Winslow di Gurun Utara Arizona. Pada zaman dahulu, ianya merupakan sebuah padang yang luas dan hutan yang dihuni oleh gajah mammoth, dan pelbagai haiwan lain. Kemudian dihemtam oleh meteor yang mengandungi besi nikel. Hentaman itu membuat kawah seluas 50 meter.

9-Gunung Roraima, Venezuela, Brazil, Guyan

Gunung Roraima ini berbeza dari guning-gung yang lain. Gunung batu ini unik kerana bentuknya seperti meja yang berada di awan. Ketinggiannya pula mencecah 400m. Salah satu cara untuk mencapai puncak ini ialah menggunakan tangga yang dibuat oleh kerajaan Venezuela. Cara yang lain tidak digalakkan kerana kebiasaannya dilakukan oleh pemanjant gunung. Disana, hujan hampir turun setiap hari. Pelbagai tanaman dterdapat di atasnya.

10- Pintu ke neraka, Turkmenistan

Kawasan ini dinamakan Pintu Neraka kerana kawahnya selebar 70 m itu sentiasa mengeluarkan api sejak 35 tahun yang lalu. Pada tahun 1971, sekumpulan ahli geologi pergi ke kawasan itu untuk mencari gas. Namun apa yang berlaku ialah semburan api keluar secara terus menerus dan membakar segala peralatan mereka. Sejak dari itu, para geologi tidak berani turun ke kawasan itu.

Dunia Maklumat

jobs from - my.neuvoo.com   bunting-murah

Incoming search terms:

benda ajaib di dunia,benda pelik,cerita pelik tapi benar di seluruh dunia,pelik dan ajaib,benda pelik di dunia,cerita pelik,tempat paling pelik di dunia,pelik tapi benar di dunia,kisah pelik,perkara pelik di dunia,benda ajaib,perkara pelik,gambar pelik,benda paling pelik di dunia,berita pelik,kisah ajaib dunia,pelik tapi benar di indonesia,haiwan pelik,kisah benar tapi pelik,pelik tapi benar di malaysia,kejadian pelik,gambar pelik dan aneh,tempat pelik di dunia,dunia pelik,perkara ajaib di dunia,binatang pelik,benda ajaib di langit,kisah pelik dunia,kisah pelik di dunia,7 benda ajaib di dunia,perkara aneh,perkara aneh di dunia,cerita ajaib di seluruh dunia,tujuh benda ajaib dunia,haiwan pelik di dunia,haiwan aneh,ajaib dan pelik,100 kejadian aneh di dunia,gambar haiwan pelik tapi benar,kisah pelik tapi benar di dunia,benda ajaib dunia,perkara paling pelik di dunia,gambar pelik di dunia,Sejarah pelik,10 benda pelik di dunia,gambar haiwan pelik,tempat pelik,kejadian pelik di dunia,gambar pelik tapi benar di dunia,benda ganjil di dunia,Perkara pelik tapi benar,binatang pelik di dunia,gambar pelik dan ajaib,tempat aneh di dunia,berita pelik seluruh dunia,cerita pelik dunia,benda pelik di malaysia,pelik dan aneh,aneh dan pelik,haiwan pelik di malaysia,haiwan terbesar di dunia,benda pelik tapi benar,tempat paling aneh di dunia,perkara ajaib,dunia ajaib,gambar pelik seluruh dunia,perkara pelik dalam dunia,benda ganjil,kisah pelik seluruh dunia,benda yang pelik di dunia,cerita pelik di dunia,10 benda ajaib di dunia,kejadian aneh di malaysia,benda2 ajaib di dunia,pokok ajaib di dunia,gambar aneh dan ajaib,haiwan misteri,cerita pelik dan ajaib,gambar aneh dan pelik,pelik,tempat terpelik di dunia,kejadian aneh dan pelik,gambar pelik tapi benar di malaysia,gambar pelik tapi benar,benda terpelik di dunia,benda paling ajaib di dunia,gambar benda pelik,pelik tapi benar terbaru,kejadian pelik tapi benar,kisah ganjil,kisah benar dunia,haiwan paling besar di dunia,gambar pelik dan misteri,foto pelik,cerita paling pelik tapi benar,fakta pelik dunia,pelik dan misteri,haiwan paling pelik di dunia,manusia pelik dan ajaib,kisah pelik dan aneh,cerita pelik tapi benar,tujuh benda ajaib di dunia,pelik dan ajaib allah,haiwan ganjil,benda benda pelik,cerita pelik dan aneh,tasik terdalam di malaysia,manusia pelik dan ganjil,benda pelik didunia,perkara pelik di malaysia,benda aneh di dunia,gambar paling pelik di dunia,dunia ganjil,perkara misteri di dunia,ajaib dunia,kisah pelik tapi benar,peristiwa pelik,tempat menarik di dunia,Gambar binatang pelik,benda paling pelik,kisah menarik dan pelik,perkara aneh dan pelik,cerita pelik di malaysia,tasik dalam laut,perkara menarik di dunia,benda yang pelik,Binatang ganjil,pokok aneh dan pelik,bende pelik dalam dunia,benda2 pelik,cerita pelik seluruh dunia,negara pelik,pulau pelik,batu pelik,benda pelik dan ajaib,benda pelik yang berlaku di dunia,benda benda pelik yang pernah dilihat di langit,perkara ajaib dunia,gambar2 pelik,Laut pelik,blog pelik,gambar haiwan pelik di dunia,benda pelik dunia,benda pelik tapi benar di dunia,haiwan terpelik di dunia,haiwan pelik tapi benar,makhluk pelik,pelik di dunia,perkara ganjil di dunia,benda benda pelik di dunia,pelik tapi benar di sarawak,kisah benar di dunia,perkara ajaib dalam dunia,kejadian pelik dunia,pokok pelik,misteri pelik,orang pelik,perkara pelik yang berlaku di dunia,koleksi kisah pelik tapi benar,benda pelik dalam dunia,fakta pelik,cerita ganjil,kisah pelik di malaysia,berita pelik 2016,berita ganjil dunia,aneh tapi benar di dunia,benda ajaib didunia,7 perkara ajaib di dunia,pekara pelik,perkara ANEH TERKINI,http//:benda-benda pelik d dunia,tasik paling dalam di dunia,berita pelik dunia,perkara yang pelik,gambar ganjil,tempat paling cantik di dunia,aneh tapi pelik,cerita cerita pelik,perkara2 perkara ajaib di dunia,cerita pelik tapi benar terbaru,Senarai tempat yang misteri dan belum diterokai,benda yg ajaib dan aneh,kisah pel,kisah kisah aneh yang berlaku pada manusia,cerita pelik tapi betul dunia,kejadian allah yang pelik,perkara yang paling pelik berlaku di malaysia,perkara unik di dunia,dunia pelik dan aneh,kisah sejarah pelik,berita pelik malaysia,foto2 pelik,perkara pelik dan ajaib di dunia,bende aneh,bendayg ajib dlm dunia,Tempat pelik tapi benar di dunia,laut paling dalam di malaysia,cerita aneh dan pelik,lautan paling masin,batu pelik d,perkara paling seram di dunia,kejadian pelik seram dunia benar,kaum yang pelik di dunia,10 tempat terpelik di dunia,Pelik dan seram,ajaib tapi benar,tasik anih,perkara yg ajaip,peristiwa pelik terkini,perkara pelik di indonesia,www pelik dunia@blogspot com my,peristiwa berlaku di dunia,Pelikdan seram,pelik-pelik dan seram,wajah pelik,tempat unik dan pelik,top 10 perkara misteri,Tiada yg pelik di dunia ni terbaru,terpelik didunia,tempat yang pelik di dunia,perkara paling pelik,tempat pelik didunia,tasik aneh,perkara aneh yang berlaku di dunia,perkara ganjil,sejarah pelik tapi benar,pokok pelik di malaysia,perkara mistik didunia,rama hijrah,Sejarah aneh di malaysia,pokok pelik dalam hutan,perkara2 ajaib,Perkara yg unik aneh dan ajaib didunia,perjumpaan pelik,perkara-perkara gajil di dun,perkara 2 ajaib didunia,pokok pelik di dunia,perkara2 yg pelik,tasik pal,pokok paling aneh di neraka,perkara misteri di malaysia,Gambar pelik didunia,Cerita tasik aneh di indonesia,cerita pelik tpi benar,cerita pelik pelik di dunia,cerita pelik d dunia,cerita pelik aneh,Cerita misteri di dunia,Cerita dunia pelik dan aneh,cerita aneh malaysia,cerita yang pelik-pelik,cerite kawasan paling pelik di dunia,gambar ikan pelik,Gambar gunung pelik,gambar benda ajaib di dunia,gambar ajaib ganjil/,foto tumbuhan aneh dan pelik,fakta menarik dunia pelik,dunia pelik tersembunyi,contoh hidupan laut yang unik dan jarang dijumpai,10 benda ajaib,Bumi semulajadi kat indon,blog cerita pelik,barang paling pelik,Apa yang pelik,ajaib pelik seram benar,air terjun paling bahaya di dunia,7 perkara aneh di dunia (image),7 ajaib di dunia,10 tempat belum diterokai di dunia,10 haiwan terbesar di dunia yg masih wujud,barang pelik,benda aneh dan pelik 2000,binatang pelik didunia,Berita yang pelik,berita pelik dunia kini,benda pelik yang ditemui,benda pelik di air,benda pelik dan ajaib di dunia,benda pelik 2017,benda paling pelik indonesia,10 benda yang paling ajaib di d,Gambar pelik dunia,pelik tapi benar di dunia 2016,Koleksi kisah aneh,kisah-kisah misteri lagenda seluruh dunia-versi bahasa malaysia,kisah tempat2 menarik tp pelik,gambar benda yang pelik,kisah paling p,kisah misteri dunia makhluk asing-bahasa malaysia,kisah misteri didunia bahasa malaysia,kisah menarik di dunia,laut paling masin,Lukisan pemandangan tasik,pelik pelik di dunia,pekara pelik di dunia,negara paling pelik,negara paling ganjil,misteri pelik dunia,misteri dunia melayu,misteri /pelik aneh dunia terkini,Makhluk Pelik Tapi Benar,kisah makhluk pelik di dunia,kisah kusah pelik dunia,kisah kejadian pelik di Malaysia,kawasan pelik di dunia,kaum pelik,IMEJ taufan PALING GANAS,himpunan kisah-kisah pelik dan aneh seluruh dunia,Gunung pelik,Ganjil benar pelik dunia alam semestar,gambr pelik2 search,gambr haiwan paling pelik,Kejadian aneh pelik benar,kejadian atau peristiwa pelik yang berlaku zaman dahulu,kisah haiwan misteri,kisah cerita ajaib d dunia,Kisah benar dunia islam,kisah benar aneh dunia,kisah aj,Kejadian pelik seram benar dunia,kejadian pelik di malaysia,kejadian pelik di,gambar pelik sedunia
{ 16 comments… add one }
  • Iesya Dyana 31/05/2015, 11:51 am

    Ape bendenya yang pelik????

    Air Terjun x pelik.. (Mungkin ia slh anggap ke apa ke)
    Antartika x pelik.. Apa yang pelik tentang keluasan negara?
    Tasik x pelik.. Ia lihat begitu kerana putaran angin yang kuat
    Tanah? Mengapa dengan tanah? Mengapa? Kerana ia tidak ditutupi salji? HAH! Tolonglah!!
    Pokok bukan aneh… Pokok bukan sarang makhluk asing.. Ia hanya dibentuk seperti itu kerana Allah yang membuat bentuknya seperti itu..
    Pantai juga tidak aneh.. Walaupun pasirnya di tolak ke ATAS, masih tiada bukti yang ia aneh.. (Mungkin air laut terdapat bencana yang bahaya dan boleh menolak pasir ke atas?
    Kawah Meteor? amende la…. Ia hanya kerana tahi bintang yang terjatuh…
    Gunung Roraima di Venezuela, Brazil! Ia hanya tanah tinggi!! Fikirlah sikit!!
    Pintu ke Neraka? Fikir, fikir! Fikir!! Allah Maha Berkuasa tidak akan meletakkan Neraka Di SANA! Mengapa? Kerana ia panas dan terdapat api paling panas di dunia sbb itu kah kamu memanggilnya NERAKA?! Jangan nak mengarut!!!

    Dan aq nk tanya….. Kau tahu ke tak apa maksud “Pelik” dan “Ciptaan Allah”?

    Cuba fikir dulu!

    • zulaiqah 25/07/2015, 5:09 am

      Betul tu..

    • Ikhwan Danial 09/03/2016, 10:16 am

      Tahu la mnde ni semue ciptaan allah.tp jgnla emo sgt komen tu.atau ko ni sakit mental?

      • aiman hafizan 15/03/2016, 9:48 am

        janganlah nak Emo sangat . Dia hanya nak menerangkan fakta je. Kalau dia dah salah betulkan bukan memarahi lagi. Come on lah. Kita semua saudara.

    • grunge 18/04/2016, 10:05 pm

      Ntah pape ntah…rasenye budak pompuan ni yg plik..

    • Iwan 09/05/2016, 4:54 pm

      Haih..Apa yang nak marah sangat ni? Rilek la.. Pelik pulak aku tengok orang camni

    • helmi 14/01/2017, 11:10 am

      aku rasa ko yg pelik, pelik tapi benak…hahahahahaha…

    • sham 12/04/2017, 7:55 pm

      Yg paling pelik…perempuan yg emo tuu…hihi

  • SAKINAH 21/07/2016, 11:16 am

    SERIUS BUDAK IESYA NI YG PELIK, AKU RASA DIA PATUT ADA DALAM LIST PELIK NO.1 DUNIA. HAHAH. BENDA KECIK PUN NK EMO .. PERIOD KE KAK

  • jagungbakar 23/07/2016, 10:48 am

    budak iesya tu eksen sangat.kalau ko pandai sangat ko buat la blog sendiri dan entrikan cerita yg lagi pelik2 berserta bukti bergambar sekali.
    kita tunggu!

  • Mikailsoufi 24/07/2016, 4:20 pm

    Ooo xpa2.. Datang bulan tu.. Theee hehe.

  • Farhan 25/11/2016, 2:51 pm

    Haha…lawak2

  • Kaki Kutux 10/01/2017, 9:22 am

    Kpala Otax Mek Iesya Tuu Yg Pelik..
    Mu Tengok Je Dia Gitu Tuu,
    Iesya Tuu Bodoh Tau…
    Aduiii Laa.. Mgkin Engkau Kne Study Byk Lg Tentng Mnusia Di Beri Akal Fikiran Utk Apa..

  • helmi 14/01/2017, 11:07 am

    dahh…xpayah nk kondem org sgt, tgk diri sndiri tu dlu, paham x!!!!

  • misz fyla 25/02/2017, 3:30 am

    sama2 la kita mencari ilmu..kongsi ilmu xkan lokek kebijaksanaan kita.. menuntut ilmu dituntut agama..
    #sabarituindah 🙂

  • Pengomen X Pelik 31/08/2017, 4:39 pm

    Pelik la komen2 sini

Cancel reply

Leave a Comment