≡ Menu

10 kawasan pelik dan aneh di dunia

Sesungguhnya Allah Taala telah menjadikan dunia ini sebagain bukti kewujudanNya. Dalam Al-Quran, Allah Taala telah berfirman:

“Dialah yang menjadikan segala yang di bumi untuk kamu dan Dia berkehendak menuju langit, lalu dijadikannya tujuh langit dan Dia Maha Mengetahui segala sesuatu”.
( al-Baqarah 2 : 29 )

Dunia ini telah Allah Taala jadikan sebagai bukti bahawa kewujudanNya. Keindahan alam semulajadi ini menjadi bukti bahawa Allah Taala adalah Tuhan Yang Maha Esa. Akan tetapi,masih ada manusia yang buta agama.

Luasnya bumi ini sehingga terdapat pelbagai tempat yang aneh dan menarik. Pelbagai tempat yang menarik sering menjadi tempat tumpuan perlancongan.Terdapat beberapa tempat yang dikategorikan sebagai aneh di dunia ini.

1- Air terjun Guaira, Sempadan Brazil-Paraguay

Jika bercakap tentang air terjun, ramai yang mengatakan bahawa Air terjun Niagara adalah yang terbesar di dunia. Sebenarnya, fakta ini silap. Air terjun yang terbesar di dunia ialah Air Terjun Guaira. Ianya dikatakan air tejun yang terbesar di dunia dengan kira-kira 1750000 isipadu air mengalir setiap detik berbanding Air Terjun Niagara yang mengalirkan kira-kira 70000 isipadu per detik. Air Terjun Guaira terletak di sempadan Brazil-Paraguay yang dikenali dengan nama sungai Parana. Pada tahun 1982, Air Terjun Guaira telah menjadi empangan kedua yang terbesar di dunia dalam menghasilkan elektrik yang dikenali dengan nama Itaipu Dam selepas Gorges Gam. EmpanganItaipu Dam ini menghasilkan kira-kira 90 peratus elektrik ke Paraguay, dan 19 peratus ke Brazil.

2-Iceberg B-15, Antartika

Antartika sememangnya terkenal dengan kesejukannya. Di Antartika, gunung ais B-15 merupakan duning ais yang terbesar telah dicatatkan di dalam sejarah. Dengan keluasan yang mencapai 3100 km, ianya menjadikan keluasannya lebih luas dari Pulau Jamaica. Gunung Ais B-15 terjadi hasil daripada pepecahan Ross Ice Shelf pada Mac 2000. Pada tahun 2003, Gunung Ais B-15 pecah menjadi beberapa potongan ais dan salah satu darinya hanyut ke utara dan akhirnya hancur di dalam glasier dan dikatakan bongkah ais yang hanyut itu mencapai 8 km. Perkara ini mengakibatkan perubahan besar pada peta Antartika. Sebahagiannya hanyut ke pantai dan pada tahun 2006, ribut taufan telah melanda di Alaska selama 6 hari menyebabkan angin laut yang bertiup mencencah kelajuan 13.5 km. Setelah hampir satu dekad, pecahan-pecahan ais menjadi semakin banyak dan masih belum cair keseluruhannya.

3-Tasik Don Juan, Antartika

Kalau sebut tempat paling masin di dunia ini, ramai yang akan mengatakan Laut Mati adalah tempat yang paling masin. Sebenarnya, tempat yang paling masin bukanlah Laut Mati,tetapi tempat yang paling masin dan tinggi kandungan garamnya ialah Tasik Don Juan di Antartika. Laut Mati mengandungi garam yang sesuai untuk terapi kesihatan tetapi kemasinan dan ketinggian garam di Tasik Don Juan berbanding Laut Mati ialah 8 kali ganda. Jika dibandingkan dengan laut biasa, kemasinan Tasik Don Juan ini ialah 18 kali ganda lebih masin.

Tasik ini ditemui oleh Lt Don ROe dan Lt John Hickey pada tahun 1961 ketika mereka berdua membuat penelitian di Antartika. Nama Tasik Don Juan diambil dari nama mereka berdua. Suhu tasik ini seperti kawasan biasa di Antartika, iaitu -30 darjah celcius. Namun, ianya tidak pernah membeku seperti tempat lain di Antartika kerana kandungan garamnya yang tinggi.

4-Rotorua, New Zealand

Rotorua merupan sebuah kota di selatan tasik yang sama namanya di Teluk Plenty, di sebuah kepulauan di utara New Zealand. Keunikan kawasan ini ialah terdapat banyak kolam air panas, terutama di Pohutu Geyser di Whakarewarewa. Selain itu, terdapat juga kawasan-kawasan lumpur mendidih. Kawasan ini menjadi unik sehingga banyak pelancong datang melawat kawasan ini.

5-83-42, Kutub Utara

Kawasan 83-42 ini dipercayai merupakan hanya satu-satunya kawasan tanah di Kutub Utara. Keluasannya hanyalah 35mx15m dan mempunyai ketinggian kira-kira 4 m. Jika dilihat dari atas, ianya ibarat sebidang tanah yang dikelilingi bongkah-bongkah ais. Keunikannya,ketika Kutub Utara diliputi ais, tanah ini langsung tidak kelihatan. Kawasan ini ditemui ketika tahun 1998.

6-Socotra, Yaman

Socotra merupakan kawasan yang paling aneh di dunia. Bermula dari bentuk pokok yang merupai sarang makhluk asing a.k.a alien. Kawasan ini sangat kering berbanding yang lain. Oleh kerana keunikannya, tanamannya dikenali dengan nama yang cukup aneh, iaitu Dragon’s Blood Tree atau Pokok Darah Naga. Bentuknya sangar pelik iaitu hampir menyerupai seperti piring. Socotra juga merupakan antara kawasan yang menjadi Warisan Peninggalan Dunia.

7-The Great Dune of Pyla, Perancis

seperti yang kita maklumkan bahawa di Eropah, tidak terdapat gurun, tetapi hanya terdapat bukit pasir yang biasa sahaja. Sebenarnya, tanggapan ini salah. Di Eropah, terdapat bukit pasir yang sangat unik yang dikenali dengan nama The Great Dune Of Pyla. Ianya mempunyai kepanjangan sepanjang 3 km, dan lebarnya pula 500 m, dan 100 m ketinggiannya. Bukit pasir ini sangat cura, dan sebahagiannya mengadap hutan. Kawasan ini terkenal dengan aktiviti paragliding. Selain keunikan bukit pasir, ianya juga memiliki pemandangan yang indah. Dari atas bukit itu, kita boleh melinat akan laut dan hutan. Ianya boleh dilihat dari jauh kerana ketinggiannya lebih tinggi dari pokok di hutan.
8-Kawah Meteor, Amerika syarikat

Kawah ini terbentuk hasil daripada hentaman meteor yang dikatakan berlaku kira-kira 50000 tahun lalu pada zaman Pleistonace. Ianya terletak kira-kira 69 km timur Flagstaff, berhampiran dengan Winslow di Gurun Utara Arizona. Pada zaman dahulu, ianya merupakan sebuah padang yang luas dan hutan yang dihuni oleh gajah mammoth, dan pelbagai haiwan lain. Kemudian dihemtam oleh meteor yang mengandungi besi nikel. Hentaman itu membuat kawah seluas 50 meter.

9-Gunung Roraima, Venezuela, Brazil, Guyan

Gunung Roraima ini berbeza dari guning-gung yang lain. Gunung batu ini unik kerana bentuknya seperti meja yang berada di awan. Ketinggiannya pula mencecah 400m. Salah satu cara untuk mencapai puncak ini ialah menggunakan tangga yang dibuat oleh kerajaan Venezuela. Cara yang lain tidak digalakkan kerana kebiasaannya dilakukan oleh pemanjant gunung. Disana, hujan hampir turun setiap hari. Pelbagai tanaman dterdapat di atasnya.

10- Pintu ke neraka, Turkmenistan

Kawasan ini dinamakan Pintu Neraka kerana kawahnya selebar 70 m itu sentiasa mengeluarkan api sejak 35 tahun yang lalu. Pada tahun 1971, sekumpulan ahli geologi pergi ke kawasan itu untuk mencari gas. Namun apa yang berlaku ialah semburan api keluar secara terus menerus dan membakar segala peralatan mereka. Sejak dari itu, para geologi tidak berani turun ke kawasan itu.

Dunia Maklumat

jobs from - my.neuvoo.com   bunting-murah

Incoming search terms:

benda ajaib di dunia,benda pelik,cerita pelik tapi benar di seluruh dunia,benda pelik di dunia,pelik dan ajaib,cerita pelik,tempat paling pelik di dunia,pelik tapi benar di dunia,kisah pelik,perkara pelik di dunia,benda ajaib,perkara pelik,gambar pelik,benda paling pelik di dunia,kisah ajaib dunia,berita pelik,pelik tapi benar di indonesia,haiwan pelik,kisah benar tapi pelik,pelik tapi benar di malaysia,kejadian pelik,gambar pelik dan aneh,tempat pelik di dunia,dunia pelik,perkara ajaib di dunia,binatang pelik,benda ajaib di langit,kisah pelik dunia,kisah pelik di dunia,7 benda ajaib di dunia,perkara aneh,perkara aneh di dunia,tujuh benda ajaib dunia,cerita ajaib di seluruh dunia,haiwan pelik di dunia,haiwan aneh,ajaib dan pelik,100 kejadian aneh di dunia,kisah pelik tapi benar di dunia,gambar haiwan pelik tapi benar,benda ajaib dunia,perkara paling pelik di dunia,gambar haiwan pelik,10 benda pelik di dunia,gambar pelik di dunia,Sejarah pelik,tempat pelik,kejadian pelik di dunia,benda ganjil di dunia,Perkara pelik tapi benar,gambar pelik dan ajaib,binatang pelik di dunia,gambar pelik tapi benar di dunia,berita pelik seluruh dunia,cerita pelik dunia,benda pelik di malaysia,tempat aneh di dunia,pelik dan aneh,aneh dan pelik,haiwan pelik di malaysia,haiwan terbesar di dunia,benda pelik tapi benar,tempat paling aneh di dunia,perkara ajaib,gambar pelik seluruh dunia,dunia ajaib,kisah pelik seluruh dunia,benda ganjil,perkara pelik dalam dunia,benda yang pelik di dunia,kejadian aneh di malaysia,cerita pelik di dunia,10 benda ajaib di dunia,gambar aneh dan ajaib,pokok ajaib di dunia,benda2 ajaib di dunia,haiwan misteri,gambar aneh dan pelik,pelik,cerita pelik dan ajaib,tempat terpelik di dunia,gambar pelik tapi benar di malaysia,kejadian aneh dan pelik,gambar benda pelik,gambar pelik tapi benar,benda paling ajaib di dunia,benda terpelik di dunia,kisah ganjil,kejadian pelik tapi benar,gambar pelik dan misteri,haiwan paling pelik di dunia,foto pelik,cerita paling pelik tapi benar,haiwan paling besar di dunia,pelik tapi benar terbaru,fakta pelik dunia,kisah benar dunia,kisah pelik dan aneh,manusia pelik dan ajaib,cerita pelik tapi benar,pelik dan misteri,pelik dan ajaib allah,haiwan ganjil,benda benda pelik,tujuh benda ajaib di dunia,tasik terdalam di malaysia,manusia pelik dan ganjil,cerita pelik dan aneh,benda pelik didunia,gambar paling pelik di dunia,benda aneh di dunia,perkara pelik di malaysia,dunia ganjil,kisah pelik tapi benar,ajaib dunia,peristiwa pelik,tempat menarik di dunia,tasik dalam laut,Gambar binatang pelik,perkara misteri di dunia,perkara menarik di dunia,benda paling pelik,perkara aneh dan pelik,kisah menarik dan pelik,cerita pelik di malaysia,benda2 pelik,bende pelik dalam dunia,batu pelik,benda pelik yang berlaku di dunia,Binatang ganjil,pokok aneh dan pelik,negara pelik,benda yang pelik,benda pelik dan ajaib,cerita pelik seluruh dunia,pulau pelik,blog pelik,perkara ajaib dunia,Laut pelik,benda benda pelik yang pernah dilihat di langit,gambar2 pelik,pelik di dunia,haiwan terpelik di dunia,gambar haiwan pelik di dunia,makhluk pelik,benda pelik dunia,haiwan pelik tapi benar,misteri pelik,kejadian pelik dunia,perkara ganjil di dunia,perkara ajaib dalam dunia,benda benda pelik di dunia,kisah benar di dunia,pelik tapi benar di sarawak,benda pelik tapi benar di dunia,pokok pelik,koleksi kisah pelik tapi benar,orang pelik,benda pelik dalam dunia,perkara pelik yang berlaku di dunia,berita ganjil dunia,berita pelik 2016,kisah pelik di malaysia,7 perkara ajaib di dunia,cerita ganjil,benda ajaib didunia,aneh tapi benar di dunia,fakta pelik,pekara pelik,gambar ganjil,berita pelik dunia,perkara yang pelik,http//:benda-benda pelik d dunia,perkara ANEH TERKINI,tasik paling dalam di dunia,tempat paling cantik di dunia,21 benda ajaib di dunia,aneh tapi pelik,cerita cerita pelik,pokok aneh di dunia,pelik dan ajaib tapi benar,cerita pelik tapi benar terbaru,perkara2 perkara ajaib di dunia,benda yg ajaib dan aneh,pokok paling pelik,cerita pelik tapi betul dunia,perkara unik di dunia,perkara yang paling pelik berlaku di malaysia,kisah pel,perkara pelik dunia,Senarai tempat yang misteri dan belum diterokai,Tempat pelik tapi benar di dunia,Tempat pelancongan paling misteri dan ganjil di dunia,tasik anih,lautan paling masin,bendayg ajib dlm dunia,pelik aneh,kisah sejarah pelik,perkara aneh berlaku di dunia,mahluk paling di geruni di dunia,kejadian pelik seram dunia benar,kawasan yang aneh di dunia,kisah aneh tapi benar,ajaib tapi benar,bende aneh,berita pelik malaysia,cerita aneh dan pelik,binatang dan benda aneh,pemandangan yang pelik,laut paling dalam di malaysia,foto tempat aneh tapi wujud,foto kawasan aneh,foto2 pelik,10 tempat rahsia di dunia melayu,perkara paling seram di dunia,10 tempat terpelik di dunia,perkara pelik dan ajaib di dunia,perkara yg ajaip,kaum yang pelik di dunia,Perkara terunik di dunia,10 haiwan pelik di dunia,benda pelik 2017,perkara2 ajaib,perkara perkara ajaib,benda benda ajaib di,Pelik dan seram,perkara perkara pelik,benda aneh dan pelik 2000,Perkara yg unik aneh dan ajaib didunia,Perkara2 ajaib didunia,misteri aneh dibumi,negara paling ganjil,negara paling pelik,benda pelik di air,pokok paling aneh di neraka,pekara ajaib di dunia,pekara paling misterius,pokok aneh di bumi,10 benda paling pelik di dunia,10 benda yang paling ajaib di d,benda pelik dan ajaib di dunia,perkara2 yg pelik,benda ajiab di dunia,10 haiwan terbesar di dunia yg masih wujud,pelik pelik di dunia,peristiwa pelik terkini,perjumpaan pelik,perkara 2 ajaib didunia,perkara paling pelik,ajaib pelik seram benar,ajaib dunia 7,air pelik,perkara mistik didunia,perkara misteri di malaysia,7 ajaib di dunia,perkara ganjil dialam nyata,7 dunia pelik,perkara pelik berlaku di malaysia,peristiwa berlaku di dunia,perkara pelik di indonesia,10 perkara pelik di dunia,pelik tapi ajaib,pelik tapi aneh dunia,perkara pelik dan ajaib di malaysia,pelik tapi benar di dunia 2016,barang pelik,barang paling pelik,Apa yang pelik,anything,10 tempat belum diterokai di dunia,penda paling aneh di dunia,perkara ganjil,gambar laut pelik ciptaan tuhan,haiwan yang paling aneh,cerita pelik pelik di dunia,haiwan pulau misteri di dunia,Cerita pelik terjadi tapi betul berlaku,cerita pelik tpi benar,haiwan pelik di bumi,haiwan pelik dan ganjil,Cerita tasik aneh di indonesia,himpunan kisah-kisah pelik dan aneh seluruh dunia,IMEJ taufan PALING GANAS,kejadian pelik berlaku di dunia,kejadian misteri didunia bahasa malaysia,Kejadian aneh pelik benar,Cerita misteri di dunia,cerita pelik di seluruh negara,kejadian allah yang pelik,kawasan pelik di dunia,kaum pelik,cerita yang pelik-pelik,ciptaan pelik,gambar pelik sedunia,Gambar pelik dunia,foto tumbuhan aneh dan pelik,gambar ajaib ganjil/,gambar benda ajaib di dunia,gambar pelik dalam laut,gambar ikan pelik,gambar makhluk pelik tapi benar,foto pelik dan unik tapi cantik,gambar terpelik di dunia,contoh hidupan laut yang unik dan jarang dijumpai,dunia pelik dan aneh,dunia yang pelik wujud,Gunung pelik,Ganjil benar pelik dunia alam semestar,gambr pelik2 search,gambar2 pelik di dunia,fakta menarik dunia pelik,cerita dunia pelik dan misteri,Cerita dunia pelik dan aneh,kisah yang ganjil,kisah tempat2 menarik tp pelik,kisah pelik sepanjang zaman,Berita pelik didunia,kisah pelik dan misteri di dunia,kisah pelik amerika,kisah paling pelik diseluruh dunia com,kisah paling p,Koleksi kisah aneh,kisah makhluk pelik di dunia,benda pelik yang ditemui,misteri /pelik aneh dunia terkini,benda yang biasa di buat ganjil yang berlaku di luar negara,benda yang pelik wujud di dunia,Makhluk Pelik Tapi Benar,makhluk pelik di malaysia,Lukisan pemandangan tasik,lukisan empangan air,kisah misteri dunia makhluk asing-bahasa malaysia,kisah misteri didunia bahasa malaysia,Kisah benar dunia islam,cerita aneh malaysia,kisah benar binatang pelik dunia,kisah aneh di sarawak,Cerita benda pelik,kisah aj,Kejadian pelik seram benar dunia,kejadian pelik manusia jumpa duit,kisah benar haiwan misteri,Bumi semulajadi kat indon,kisah menarik di dunia,10 benda ajaib,kisah kusah pelik dunia,kisah kewujudan makluk aneh seluruh dunia-versi bahasa malaysia,kisah haiwan misteri,binatang pelik didunia,kisah dunia misteri-versi bahasa melayu,kisah cerita ajaib d dunia,misteri dunia melayu,tempat paling pelik purba dan berbahaya,pokok pelik dalam hutan,sejarah pelik tapi benar,top 10 perkara misteri,Tiada yg pelik di dunia ni terbaru,terpelik didunia,tempat yang pelik di dunia,tempat unik dan pelik,senarai nama tasik yang unik dan jarang,tempat pelik didunia,tempat paling pelik didunia,tasik aneh,wajah pelik
{ 16 comments… add one }
  • Iesya Dyana 31/05/2015, 11:51 am

    Ape bendenya yang pelik????

    Air Terjun x pelik.. (Mungkin ia slh anggap ke apa ke)
    Antartika x pelik.. Apa yang pelik tentang keluasan negara?
    Tasik x pelik.. Ia lihat begitu kerana putaran angin yang kuat
    Tanah? Mengapa dengan tanah? Mengapa? Kerana ia tidak ditutupi salji? HAH! Tolonglah!!
    Pokok bukan aneh… Pokok bukan sarang makhluk asing.. Ia hanya dibentuk seperti itu kerana Allah yang membuat bentuknya seperti itu..
    Pantai juga tidak aneh.. Walaupun pasirnya di tolak ke ATAS, masih tiada bukti yang ia aneh.. (Mungkin air laut terdapat bencana yang bahaya dan boleh menolak pasir ke atas?
    Kawah Meteor? amende la…. Ia hanya kerana tahi bintang yang terjatuh…
    Gunung Roraima di Venezuela, Brazil! Ia hanya tanah tinggi!! Fikirlah sikit!!
    Pintu ke Neraka? Fikir, fikir! Fikir!! Allah Maha Berkuasa tidak akan meletakkan Neraka Di SANA! Mengapa? Kerana ia panas dan terdapat api paling panas di dunia sbb itu kah kamu memanggilnya NERAKA?! Jangan nak mengarut!!!

    Dan aq nk tanya….. Kau tahu ke tak apa maksud “Pelik” dan “Ciptaan Allah”?

    Cuba fikir dulu!

    • zulaiqah 25/07/2015, 5:09 am

      Betul tu..

    • Ikhwan Danial 09/03/2016, 10:16 am

      Tahu la mnde ni semue ciptaan allah.tp jgnla emo sgt komen tu.atau ko ni sakit mental?

      • aiman hafizan 15/03/2016, 9:48 am

        janganlah nak Emo sangat . Dia hanya nak menerangkan fakta je. Kalau dia dah salah betulkan bukan memarahi lagi. Come on lah. Kita semua saudara.

    • grunge 18/04/2016, 10:05 pm

      Ntah pape ntah…rasenye budak pompuan ni yg plik..

    • Iwan 09/05/2016, 4:54 pm

      Haih..Apa yang nak marah sangat ni? Rilek la.. Pelik pulak aku tengok orang camni

    • helmi 14/01/2017, 11:10 am

      aku rasa ko yg pelik, pelik tapi benak…hahahahahaha…

    • sham 12/04/2017, 7:55 pm

      Yg paling pelik…perempuan yg emo tuu…hihi

  • SAKINAH 21/07/2016, 11:16 am

    SERIUS BUDAK IESYA NI YG PELIK, AKU RASA DIA PATUT ADA DALAM LIST PELIK NO.1 DUNIA. HAHAH. BENDA KECIK PUN NK EMO .. PERIOD KE KAK

  • jagungbakar 23/07/2016, 10:48 am

    budak iesya tu eksen sangat.kalau ko pandai sangat ko buat la blog sendiri dan entrikan cerita yg lagi pelik2 berserta bukti bergambar sekali.
    kita tunggu!

  • Mikailsoufi 24/07/2016, 4:20 pm

    Ooo xpa2.. Datang bulan tu.. Theee hehe.

  • Farhan 25/11/2016, 2:51 pm

    Haha…lawak2

  • Kaki Kutux 10/01/2017, 9:22 am

    Kpala Otax Mek Iesya Tuu Yg Pelik..
    Mu Tengok Je Dia Gitu Tuu,
    Iesya Tuu Bodoh Tau…
    Aduiii Laa.. Mgkin Engkau Kne Study Byk Lg Tentng Mnusia Di Beri Akal Fikiran Utk Apa..

  • helmi 14/01/2017, 11:07 am

    dahh…xpayah nk kondem org sgt, tgk diri sndiri tu dlu, paham x!!!!

  • misz fyla 25/02/2017, 3:30 am

    sama2 la kita mencari ilmu..kongsi ilmu xkan lokek kebijaksanaan kita.. menuntut ilmu dituntut agama..
    #sabarituindah 🙂

  • Pengomen X Pelik 31/08/2017, 4:39 pm

    Pelik la komen2 sini

Cancel reply

Leave a Comment