≡ Menu

Hati-hati Bahaya Minuman Tin

Pada Hari Minggu yang lalu Satu Keluarga bersiar-siar dengan membawa beberapa minuman tin. Pada hari Isnin kemudian, dua anggota keluarga dimasukkan ke hospital dan ditempatkan di ‘Bilik Intensive Care Unit.’

Dia meninggal pada hari Rabu. Hasil autopsi menyimpulkan ia terkena Leptospirosis. Virus ini terlekat pada tin minuman yang diminumnya, tanpa menggunakan gelas/cawan. Hasil test menunjukkan tin tersebut telah terkena (dijangkiti) urin tikus yang sudah mengering yg mengandung leptospira.

kita dinasihatkan agar membilas secara rata bahagian atas semua tin minuman sebelum meminumnya. Kebiasaanya tin² minuman ini disimpan dalam gudang dan terus dihantarkan ke kedai² runcit, tanpa dibersihkan.

Sebuah penelitian menunjukkan bahawa bahagian atas semua minuman tin lebih tercemar jika dibandingkan dengan tandas awam (penuh kuman dan bakteria.)

Jadi, bersihkan tin minuman terlebih dahulu dengan air sebelum memasukkannya ke mulut untuk menghindari segala jenis kecelakaan.

♥ like Dunia Maklumat ♥ tag ♥ share & ♥ komen

jobs from - my.neuvoo.com   bunting-murah
{ 1 comment… add one }
  • Himanshu 12/08/2015, 3:15 pm

    FAA,Kalau dari company lain nak join ING PUBLIC Takaful Ehsan, apa yang perlu aaldah surat resignation dari company lama. Tu je. Lain macam biasa. Kalau dah lulus exam. Tak perlu lagi amik exam tu. Dalam masa 3 hari dah dapat agen kod utk Takaful Ehsan.

Leave a Comment